Filosofiska gökar

L&S har genom en läsare fått följande ämne att grubbla på under lediga stunder, dvs. nu praktisk taget hela semestersäsongen när som andan faller på. Det verkat som om det trots den heta sommaren sannerligen grubblats mycket ute i stugorna. Eller kanske just p.g.a. den, hettan alltså.
Filosfin har ju alltid stått som en stark motpol till naturvetenskapen, som ju för sin del alltid ifrågasätter allt man inte kan se, höra, väga eller mäta. Filosoferna har å sin sida gärna gått “långt in i skogen” för att lyssna efter det som rimligen borde finnas där, ekot efter det brak som måste ha efterföljt trädets fall men som ingen hört. Det är i denna tysta skog vi nu befinner oss tillsammans med ett av klubbens nya morgonpigga tillskott, naturfilosofen Gotte Granlund, kallad rätt och slätt GG bland vänner.

-Hör du GG, hur står det till med din hörsel undrar jag, har den avtagit  ed åldern?
-Absolut, men den har alltid vari´ exeptionellt god så ett litet tapp betyder int´ att den är sämre än di ungas. Di håller ju dessutom på att fördärva sin någe´ rysligt men den där dunkadunkamusiken di lyssnar på!
-Jag förstår att du har en del åsikter om den, men nu skulle jag vilja vara lite filosofisk i ditt sällskap om du ursäktar.  Vi befinner oss nu ute på ditt kalhygge här i östra Lulland och inte en kotte varken syns eller hörs. Man kan säga att man kunde höra ett barr falla, om det nu funnes några kvar. 
-Jo, så edde! Här är ganska tyst. Jag brukar ta mej hit ibland för ti funder´ lite på mina hjärtefrågor.
-Och vilka är de om jag får vara lite nyfiken? 
Det är väl just de´ häringa med skogen. Hur kan man påstå att de´ kan braka till i skogen när träd faller om ingen lyssnar!
-Du menar nu rent filosofiskt antar jag? Vi vet ju alla att det måste braka om ett träd faller, trots att vi inte hört det själva.
-Jag e int´ så säker på de´ siddu. Men jag har gjort ett litet experiment för ti ta reda på sakernas tillstånd.
Även filosofin kan ta till skapliga metoder ibland. Naturvetenskapliga i det här fallet faktiskt.
-Berätta, hur menar du att du undersökt om ljuden i skogen finns när vi inte hör dem?
-Jag har placerat ut mikrofoner i min skog. Di registerar minsta lilla knäpp faktiskt.
-Och vad menar du att du vill visa med dina inspelningar av ljuden i skogen?
-Det är väl solklart de´! Att ingen behöver vara i skogen för att det ska braka. No brakar det allt!
Så du menar att du nu har bevisat att det brakar i skogen när tråd faller även om ingen hört dem falla? Har jag förstått dig rätt?
-Precis just på pricken! Mikrofonerna registrerade alla ljud som hördes, fåglar, älgar och ett och annat brak. Mest var det vinden som blåste.
-Men du ser inte att det finns en svaghet i din metod. Du har ju egentligen bara visat att det finns ljud i skogen så länge dina mikrofoner var där. Men hur är det när du tar bort dem? Kanske är det tyst då?
-Du var då en jäsikens besvärlig en! De e´ väl klart de´ fortsätter fast jag tar bort mina grejer. Hur f-n kan du påstå nå´t  så dumt!
-Tänker du nu filosofiskt eller naturvetenskapligt? Det verkar som om du tillämpar sannolikhetsläran på det här problemet, eller har jag missat något subtilt i ditt resonenang?
-Det enda sutila du tycks missa e´ väl att vi talar om en skog som faktiskt e ett kalhygge. Har du sett det eller är du så filosofiskt lagd så du menar att du befinner dej i en skog, trots att den är en före detta skog?
-Ja GG, jag beklagar om du blev lite upprörd för att jag ifrågasatta din metod. Du får gärna berätta vad som hände med din vackra skog, eller vad du nu vill kalla den.
-Det ska ja berätt´ för dej! Bäst jag en dag gick här och filosofera´, jag hade ju en jädra massa bandspelare som skulle bytas band i, då börja de ti blåsa. Nog hörde jag brak alltid! Det var den där stormen Gudrun som drog fram just i den vevan, det e´ några år se´n nu. Då tänkt´ jag att det var ju bra på så sätt att jag skulle få en massa data på mina bandspelare på så vis. De´ visa sig sedan att de´ blev lite problem me´ de´.
-Jaha, hur då?
-Jo siddu, mina bandspelare hadd ja´ koppla´ te eluttage´ som jag låti´ elbolage´ montera på en av di där stolparna som håller kraftledningen som går te Lilland. Den föll ju nästan me´samma. Så strömmen gick å mina bandspelare stanna.
-Det var ju tråkigt. Så du menar att du inte fick några mätdata från Gudrun?
Int´ ett jota fick ja´. Och just precis då när hela skogen braka. Du ser följderna nu.
-Det måste ha känts som ett förskräckligt bakslag? Hur tog du det?
-Vet du, man får ta nya tag. Det finns andra utmaningar här i livet än att försök´ ti  bevis´ om det finns ljud i skogen.
-Jaha, det låter intressant! Vad har du nu fått i kikar´n  GG?
-Ja vill int´ avslöja för mycke´ ännu men jag har börja´ skåda lite längre än min egen skog. Den e´ ju förresten ´gånn nao´, som engelsman säjer.
-Så du tänker fortsätta med dina filosofiska experiment då?
-Kanske man sku´ kunn´ säja, fast lite på ett nytt sätt om man säjer så.
-Kommer det att handla om ljud då också? Kanske ljud som inte hör hemma på denna jord?
-Visst, du e´ int´ så dum du! Mer säjer ja´ int´!
-Kanske är det fråga om himmelska toner, ljuden från änglatrumpeter eller varför inte suset från himmelska trädgårdar?
-Hördu, nu tar du i så du spricker! Jessus om jag sku´ börj´ bevis så´na ting då fick jag välan Nobelpriset! 
-Absolut. Om det hade funnits ett.
-Nog finns det allt! Hur kan de´ kom´ sej att du int´ hört talas om de´?
-Jag talar om nobelpriset i filosofi. Men det skulle du haft om det fanns, det är jag säker på!
-Hur kan du vara säker på att det int´ finns? Har du sett de´? Att du int´ sett de´ e´ inge bevis för att de´ int´ finns, vet du. Du måst´ tänka vetenskapligt på allt! Det gäller att bevisa motsatsen innan jag tror att ett påstående är felaktigt, siddu. Men du får väl filosofera lite på kammar´n innan du uttalar dig så tvärsäkert.
Hördudu, nu måst´ ja´ lämn´ dej här på hygge´ för ja´ har annat ti gör´! Du kan väl fundera på hur det kommer sej att ja´ vet vad du just nu har i tankarna fast jag int´ hör dom.
-Jaha, vad tänker jag på? Menar du att du vet det?
-Så e´ de´! Allt går int´ att varken höra eller se men de´ finns. Som tankar t.ex.
-Där har du en poäng. Och vilken tanke tänkte jag alldeles nyss då?
-Att filosofi kan vara en rikti´ j-vla snårskog men i GG´s sällskap blir den snarare ti ett rejält kalhygge. Visst var de´ så du tänkt´?
Förlåt GG, har jag sårat dig nu?             

Leave a comment